Posts tonen met het label dikke bleek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label dikke bleek. Alle posts tonen

3 oktober 2013

Slecht, slechter, slechtst

De afgelopen weken waren een soort van rollercoaster. De algehele lijn is dat het slecht gaat met mijn eczeem. Maar, er zijn ook weer momenten dat het opeens stukken beter lijkt te gaan. En een dag later beland ik bij wijs van spreken weer diep in de put.... Geen peil op te trekken en super frustrerend.
De 3 doses haakwormlarven zijn nu respectievelijk 35, 19 en 4 weken oud. 

De diepste dippen probeer ik met dexamethason op te vangen. Afgelopen 2 weken 1 tablet van 0,5 mg verdeeld over de dag; halfje 's morgens en halfje 's avonds. Zodoende was het toch leefbaar. Eergisteren en gisteren weer echt slechte dagen. Dan merk ik dat mijn huid de functie van warmteregulatie ook niet meer aan kan. Je kunt dan rillen van de kou en een volgend moment breek het zweet je uit en kun je je shirt uitwringen. Je kunt je voorstellen wat dat doet met jeuk, krabben, etc. Nu dus weer even op 2 tabletten per dag en kijken of dit weer redelijk snel afgebouwd kan worden. Schilfers afweken in bad doe ik bijna om de dag en aan het einde een paar dopjes bleek om de bacteriën onder de duim te houden. Wat een feest!

Ondertussen een nieuwe basiszalf aan het uitproberen. Was nog lastig om te krijgen, daar dit speciaal gemaakt moest worden en dat kan de gemiddelde apotheek tegenwoordig niet meer.... Om precies te zijn gaat het om Vaseline Lanette FNA I met 10% aqua (water) en 5% ureum. Dit zou de huid wat meer moeten verzorgen en beter opgenomen moeten worden. De zalf die ik altijd gebruik, vaseline/paraffine, blijft meer op de huid liggen, is vettig, glimt (bijv. gezicht) en vervuild je kleren en beddegoed. De nieuwe zalf moet vrij zijn van wolvetten, daar reageer ik heel sterk op weet ik inmiddels (zie eerder bericht).

Nou ja, we houden de moed erin. Ik hoop toch echt richting het einde van het jaar een significante en blijvende verbetering te kunnen melden. Anders vrees ik dat haakwormen en eczeem het verschil niet gaan maken.... Maar goed, die conclusie vind ik voorlopig nog te voorbarig!

Nog een tweetal foto's van onderarm en bovenbeen ter illustratie. Behoeft denk ik geen toelichting.





23 december 2012

Dikke bleek



Even een tussendoortje, daar ik nog steeds aan het wachten ben op mijn dosis haakwormlarven. Ik ga er maar vanuit dat de kerstdrukte bij de postbedrijven hier debet aan is….
Dikke bleek, ofwel natriumhypochloriet, is voor weinig geld te koop in de supermarkt en bedoelt als schoonmaakmiddel. Een paar jaar geleden (2009) is er een onderzoek geweest naar het effect van verdunde dikke bleek op kinderen met atopisch eczeem. Dat effect bleek zeer positief.
Eerder was al bekend dat mensen met atopisch eczeem ook een overgroei van een bepaalde bacterie op de huid hebben, de staphylococcus Aureus, meestal genoemd S. Aureus. Gevolg is dat dit niet alleen het eczeem zelf verergert, maar ook kan leiden tot een bacteriële infectie van de huid, mede als gevolg van krabben. Met als gevolg dat dit bestreden moet worden met een antibioticakuur.  Antibiotica heeft maar een tijdelijk effect en veelvuldige bestrijding van S. Aureus met antibiotica kan leiden tot een antibiotica-resistente vorm van S. Aureus, de MRSA bacterie. En daar zit je echt niet op te wachten!
De oplossing: 2 maal per week een bad nemen en op het eind 3 dopjes dikke bleek aan het badwater toevoegen en hier nog 5 tot 10 minuten in verblijven. Vervolgens goed afspoelen, afdrogen en de huid goed insmeren met een vocht inbrengende crème of zalf (in mijn geval vaseline/paraffine crème).

Per liter voor weinig in de supermarkt verkrijgbaar

Of de dikke bleek nu direct S. Aureus doodt, of dat het zorgt dat de zuurgraad van de huid wordt verlaagd en dat de huid daar door een minder geschikt leefmilieu voor S. Aureus wordt, is mij niet geheel duidelijk. Maar goed, omdat ik toch al 2 keer per week in bad ga om alle dode huidcellen van mijn huid te weken, is het een kleine moeite om daar uiteindelijk ook wat dikke bleek aan toe te voegen. Ik kan niet zeggen dat het bij mij direct merkbare positieve effecten heeft, maar dit is typisch een gevalletje ‘baadt het niet, dan schaadt het ook niet’!!

Noot: ik kwam er achter dat er zowel 'dunne' als 'dikke' bleek bestaat. Bij ons stond toevallig de dikke variant in de kast, vandaar dat ik die gebruik. Op internet is lastig te achterhalen wat nu het verschil is tussen de dunnen en dikke variant, maar het lijkt alsof de dunne toch de meest zuivere is. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in de werking elkaar ontlopen. Maar goed, als je naar de winkel gaat, kies dan voor de dunne variant!